Inspirasjonen bak New Nordic
Det skandinaviske selskapet New Nordic er markedsledende innen urtebaserte kosttilskudd og skjønnhetsprodukter.
På 80-tallet reiste Karl Kristian Jensen, grunnleggeren av selskapet, rundt i verden for et dansk helsekostfirma. På disse reisene møtte han mennesker fra ulike kulturer, som alle opplevde at urtemedisiner og ulike matvarer bedret livene deres. Denne erfaringen ga ham et ønske om å utvikle effektive og innovative kosttilskudd som kunne gi folk lengre og mer vitale liv.
«Jeg så med egne øyne hvordan folk fra ulike kulturer forbedret livskvaliteten ved å legge urter og frukt til kostholdet sitt. Det var spesielt gleden jeg så hos folkene i Det fjerne østen som trigget lidenskapen min for urtebaserte produkter. Jeg ønsket å skape produkter som var så effektive at de kunne bidra til å endre folks liv og gi mennesker over hele verden bedre helse», forteller Karl Kristian.
Lanseringen av det første produktet
Karl Kristian opprettet New Nordic i oktober 1990. De første kontorene var i København i et område som minner om Latinerkvarteret i Paris. De aller første produktene ble lansert i den danske kjeden Matas i 1991.
Siden den gangen har New Nordic produsert innovative og effektive kosttilskudd. Det aller første produktet, Frutin®, ble i sin tid registrert som en naturmedisin mot halsbrann. I løpet av noen få år var Frutin® å finne i hyllene til apoteker og helsekostbutikker i Norden, Australia, Canada og USA. Like etter kom også kosttilskuddene Bio Drain™ og dida™ på markedet.
Global ekspansjon
I de neste 16 årene reiste de to forretningspartnerne Karl Kristian og Marinus over hele verden på jakt etter vitalitetsbringende urter. Dette ble til urtebaserte kosttilskudd produsert i Danmark og Sverige, som ble solgt til en stadig større kundegruppe på jakt etter produkter som kunne støtte helse og velvære.
New Nordic fortsatte å vokse, og opprettet landkontorer over hele verden. I 2007 var det på tide å styrke den finansielle situasjonen samt fortsette den internasjonale ekspansjonen. Selskapet ble konsolidert i Malmø, og oppført på den svenske børsen NASDAQ First North. Deretter åpnet New Nordic kontorer i Tyskland, Italia, Frankrike, Spania, Nederland, Tyrkia, Polen og Mexico.
Den økonomiske krisen i 2008 første til at New Nordic måtte roe ned ekspansjonen og løse enkelte finansielle utfordringer. I 2012 var krisen over og ekspansjonen fortsatte.
Ledende innen innovasjon og kvalitet
Hovedfokuset til New Nordic har alltid vært innovasjon, kvalitet og markedsføring. Flere av produktene til New Nordic er ledende innen sitt segment i tillegg til å ha en internasjonal tilstedeværelse.
Den siste innovasjonen til New Nordic er en serie med urtebaserte skjønnhetsprodukter kalt Beauty In & Out.
New Nordic – Skandinaviske produkter for vitalitet og velvære
Vi utvikler hele tiden nye produkter innen urtebaserte kosttilskudd og skjønnhetspleie for å møte behovene til kundene våre. Fremtiden ser lys ut for denne typen produkter da stadig flere mennesker er interessert i å vedlikeholde egen helse samt pleie hud og hår.
Vi er dedikerte til å skape effektive produkter av høy kvalitet, og finner hele tiden ny inspirasjon ute i naturen. Nå sist i form av spennende sopper. Vi ser frem til å fortsette å introdusere deg for innovative produkter som kan hjelpe deg med å ivareta deg selv og helsen din.